MENU

TEAM

iterfskip-team-eileen

Eileen Blackmore

Lid kernteam

Kunst, wiskunde, samenleving en natuur. En de verbindingen ertussen zijn blijvende onderdelen in mijn leven. Duurzaamheid begon bij me te dagen toen ik als klein kind een eigen stukje tuin kreeg en leerde van mijn vader hoe zaadjes plantjes werden en één aardappel een pan vol werd. Vanuit Duitsland, Engeland en weer Duitsland in Sneek geland en daar opgegroeid aan de grens van de stad, keek ik uit over de landerijen. Ik was veel bij de boer te vinden, koeien ophalen om te melken, met de jongens polstok springen en kievietseieren zoeken, kikkervisjes vangen en gewoon voor me uit staren op een grassprietje kauwend het land overkijken, de Friese wind opsnuiven en de vogels horen die een plekje in het land zochten om te landen.

 

Uitvinder, kunstenaar of boer worden werd uiteindelijk een mix van het alles. Na afstuderen als art director aan de kunstacademie in 1995 ben ik twee bedrijven gestart: een webstudio waarin ik met een team websites en online software heb ontwikkeld en House of Design dat eerst een online portal was voor design van over de hele wereld.

 

Design is voor mij dé verbinding tussen kunst, wiskunde, samenleving en natuur. Het product moet stevig zijn, er goed uit zien, een context hebben, passen in je omgeving of lekker zitten en moet van materialen zijn gemaakt dat verantwoord is. Design, of kunst, of iets er tussen in; we richten ons op een open benadering van design. Design heeft ook de functie om na te denken over onze gezamenlijke toekomst, dingen ter sprake te stellen, om identiteiten te weerspiegelen, om stil te staan bij ons dagelijkse cultuur en om te experimenteren met nieuwe technologieën.

 

Sinds 2010 heb ik diverse projecten opgezet, regionaal en internationaal om bovenstaand tastbaar te maken. Diverse ontwerpers laten kennismaken met nieuwe materialen en nieuwe denkwijzen, waarbij we partijen uit de industrie, overheid, kennisinstellingen, mkb en samenleving in een waardeketen verbinden. Bij het ontwikkelen van de projecten zijn context, ethiek en toepasbaarheid belangrijke factoren.

 

Enkele voorbeelden:

 

  • Een publieke ruimte C2C inrichten: Grand Theatre Groningen;
  • Biobased Design: ontwerpers werken samen met producenten van materialen gemaakt van hernieuwbare grondstoffen;
  • 3D denken & 3D printen: educatieve projecten waarin ontwerpers en docenten het 3D printen omzetten naar het leren van 3D denken;
  • Ambachten 2.0: design methodieken ontwikkelen hoe we in Europa de oude ambachten kunnen behouden.
  • Local economy: methodiek om een lokale waardeketen te sluiten waarin de ontwerper’s vraag naar materiaal, kennis, productie en markt de basis vormt. Binnen It Erfskip staat de samenleving centraal. Een prachtige uitdaging om met de gemeenschap in co-creatie nieuwe producten met het verhaal van Fryslan te ontwikkelen. Dit project brengt de kunstenaar in me naar boven, of meer een meta-designer. De gesprekken met mensen raken me en inspireren me mateloos. Samen met mede ontwerpers, kunstenaars, makers en ontdekkers maken we verhalen tastbaar van lokale materialen. Ik zie It Erfskip als een krachtig platform waarin we de rijke grondstoffen en nieuw ontwikkelde duurzame materialen, zoals diverse biokunststoffen, van Friese bodem kunnen gebruiken om unieke producten te ontwikkelen waarmee we de schoonheid van Fryslan tastbaar maken. Door diverse bewoners te betrekken, nemen we hen mee in deze ontdekkingstocht en ontdekken zij tevens hun eigen talenten om deze schoonheid zich eigen te maken.